rakan-rakan bloggers

Monday, February 22, 2010

love is mine




assalamualaikum...
satu hari tanpa cinta??susah kn..tnpa cinta dr ALLAH, tanpa cinta dr keluarga, tnpa cinta dr teman...

nthla...knpe la mlm2 nie tbe2 nk cte sal cinta??
act...
nthla...mlm nie sayu sgt..hati ak btol ingtkn kt die..
jauh sgt die..
tp ak xyakin adkh hati ini kuat untuk terus mncintai nye dlm diam atau x??
kuatkah hati ini ya allah??
ak tau pedih sgt nie..skit sgt hati nie...
xtau la nk dscribe betapa sakitnye 2 cmne...
tp yg psti skitnye sgt2...
ak keliru...ak bingung...
hati nie mudah sgt jatuh cinta...ak xpasti ak mudah jatuh cinta atau ak mudah suka pd seseorang...
tp knpe ble ak xingt kn die...n ak blaja utk melupakannya...
die ttbe hadir...even hnya sekejap..
knpe ya allah....
pedih hati ak nie...

ak tau...
ble kita mncintai seseorang..jgn prnh mngharapkan blsn cinta drnye...
sbb kte xbleh nk pksa hati die pn cintakn kte spt mne kte cintakn die..
ssh sgt..
kalo hati nie just cintakn die...tp die ...ahhhh...
ssh ak nk ckp....
yg psti ...
hati ak pnuh dgn ukiran...
sma ada ukiran cinta mahupun ukiran utk mlupakan cinta i2...

ya allah...
layakkah ak utk mndapatkan cinta drnye??
ak xsehebat mne?ak xselayak utk bdiri setanding dgn drinya....
hanya petunjuk drMU kuharapkn...

yg pastinya aku akan sentiasa menunggu walaupun aku tahu..
die x kan pernah kembali kat aku...

when i decide to be a law student


erm...now already finish my study...: : bru abih tuk sem 4, sayup lg msenye nk abihkn diploma nie : :
life as a law student??ade gak org tnye pe yg best blaja law nie? : : haah kn..kdg2 tfikir gak..nk jwb pe la kalo ade org tnya : :
but 4 me ade sumthing yg interesting yg dpt ak blaja dr law nie sndiri..ye la kalo sem 1 dlu..ak blaja sal basic law..law kt msia nie..erm...so when i read the article about law in newspaper, i can understand more n i also can apply the law that i had learnt before in the case..a little bit different with who do not learn about law..kalo cm sem 4 nie plak...ak blaja sal undg2 pntdbiran..so ak dpt fhm sal pntadbiran..best sgt2 dpt blaja suma nie..
act, dr kecik ak mmg x da cita2 ak nk jd lawyer..so when I further my study in law...I hope I can achieve my dream..insya allah...: : teringat tbe2 tyme kck2 dlu n suddenly I remember my fren..she said that i just left one step to be a lawyer..well that's true..I hope my dream will become reality : :

bila rahsia tidak lg mnjadi rahsia

Hayati kandungannya

Bismillahirrahmanirrahim.

Artikel ni agak panjang, tapi banyak pengetahuan dan manfaat untuk
kita,
insya Allah...

Bila Paderi Terpaksa Buka Rahsia

Ada seorang pemuda Arab yang baru saja menyelesaikan bangku kuliahnya
di
Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah
berupa pendidikan agama Islam bahkan dia mampu mendalaminya. Selain
belajar, dia juga seorang jurudakwah Islam. Ketika berada di Amerika,
dia
berkenalan dengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab,
dengan harapan semoga Allah s.w.t. memberinya hidayah masuk Islam.

Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di
Amerika dan melintas dekat sebuah gereja yang terdapat di kampung
tersebut. Temannya itu meminta agar dia turut masuk ke dalam gereja.
Mula
mula dia keberatan, namun kerana desakan akhirnya pemuda itu pun
memenuhi
permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu
bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka.

Ketika paderi masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan
penghormatan
lantas kembali duduk. Di saat itu, si paderi agak terbeliak ketika
melihat
kepada para hadirin dan berkata, 'Di tengah kita ada seorang Muslim.
Aku
harap dia keluar dari sini.' Pemuda Arab itu tidak bergerak dari
tempatnya. Paderi tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali,
namun
dia tetap tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya paderi itu
berkata, 'Aku minta dia keluar dari sini dan aku menjamin
keselamatannya.'
Barulah pemuda ini beranjak keluar.

Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang paderi, 'Bagaimana anda
tahu
bahawa saya seorang Muslim?'Paderi itu menjawab, 'Dari tanda yang
terdapat di wajahmu.'

Kemudian dia beranjak hendak keluar. Namun, paderi ingin memanfaatkan
kehadiran pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya
untuk memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan agamanya.
Pemuda
Muslim itupun menerima tentangan debat tersebut.

Paderi berkata, 'Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan dan anda
harus menjawabnya dengan tepat. ' Si pemuda tersenyum dan berkata,
'Silakan!'

Sang paderi pun mulai bertanya, 'Sebutkan satu yang tiada duanya, dua
yang
tiada tiganya, tiga yang tiada empatnya, empat yang tiada limanya, lima
yang tiada enamnya, enam yang tiada tujuhnya, tujuh yang tiada
delapannya,
delapan yang tiada sembilannya, sembilan yang tiada sepuluhnya, sesuatu
yang tidak lebih dari sepuluh, sebelas yang tiada dua belasnya, dua
belas
yang tiada tiga belasnya, tiga belas yang tiada empat belasnya.'

'Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai ruh! Apa
yang
dimaksud dengan kuburan berjalan membawa isinya? Siapakah yang berdusta
namun masuk ke dalam surga? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun
Dia tidak menyukainya? Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan
tanpa
ayah dan ibu!'

'Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang diazab dengan api dan
siapakah yang terpelihara dari api? Siapakah yang tercipta dari batu,
siapakah yang diazab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari
batu?'

'Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar! Pohon apakah
yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun
mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan dua di bawah sinaran matahari?'

Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan keyakinan
kepada Allah.

Setelah membaca 'Bismillah...' dia berkata,

-Satu yang tiada duanya ialah Allah s.w.t..

-Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang. Allah s.w.t. berfirman,
'Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami).'
(Al-Isra': 12).

-Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa
ketika
Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika
menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.

-Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan al-Qur'an.

- Lima yang tiada enamnya ialah Solat lima waktu.

-Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah Hari ketika Allah s.w.t.
menciptakan makhluk.

-Tujuh yang tiada delapannya ialah Langit yang tujuh lapis. Allah s.w.t.
berfirman, 'Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu
sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu
yang
tidak seimbang.' (Al-Mulk: 3).

-Delapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat pemikul Arsy ar-Rahman.
Allah s.w.t. berfirman, 'Dan malaikat-malaikat berada di
penjuru-penjuru
langit. Dan pada hari itu delapan orang malaikat menjunjung 'Arsy
Rabbmu
di atas (kepala) mereka.' (Al-Haqah: 17).

-Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu'jizat yang diberikan kepada
Nabi
Musa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin topan, musim
paceklik,
katak, darah, kutu dan belalang.*

-Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan. Allah s.w.t.
berfirman, 'Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh
kali
lipat.' (Al-An'am: 160).

-Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah Saudara-Saudara Nabi
Yusuf .

-Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mu'jizat Nabi Musa yang
terdapat
dalam firman Allah, 'Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk
kaumnya,
lalu Kami berfirman, 'Pukullah batu itu dengan tongkatmu.' Lalu
memancarlah daripadanya dua belas mata air.' (Al-Baqarah: 60).

-Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah Saudara Nabi Yusuf
ditambah dengan ayah dan ibunya.

-Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai ruh adalah waktu
Subuh. Allah s.w.t. berfirman, 'Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai
menyingsing.' (At-Takwir: 18).

-Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus AS.

-Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam surga adalah saudara-saudara
Nabi Yusuf, yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya, 'Wahai ayah
kami,
sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf di
dekat
barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala.' Setelah kedustaan
terungkap, Yusuf berkata kepada mereka, 'Tak ada cercaan terhadap kamu
semua.' Dan ayah mereka Ya'qub berkata, 'Aku akan memohonkan ampun
bagimu
kepada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha
Penyayang.' (Yusuf:98)

-Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara
Keldai.
Allah s.w.t. berfirman, 'Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suara
keldai.' (Luqman: 19).

-Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam,
Malaikat, Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim.

-Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diazab dengan api
ialah Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim.
Allah
s.w.t. berfirman, 'Wahai api dinginlah dan selamatkan Ibrahim.'
(Al-Anbiya':69).

-Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diazab
dengan batu adalah tentara bergajah dan yang terpelihara dari batu
adalah
Ashabul Kahfi (penghuni gua).

-Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah Tipu
Daya
Wanita, sebagaimana firman Allah s.w.t. 'Sesungguhnya tipu daya kaum
wanita itu sangatlah besar.' (Yusuf: 28).

-Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30
daun,
setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan dua di bawah
sinaran
matahari maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, Daun
adalah
Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam
hari dan Dua di siang hari.

Paderi dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda Muslim
tersebut. Kemudian dia pun mula hendak pergi. Namun dia mengurungkan
niatnya dan meminta kepada paderi agar menjawab satu pertanyaan saja.
Permintaan ini disetujui oleh paderi.

Pemuda ini berkata, 'Apakah kunci surga itu?'

Mendengar pertanyaan itu lidah paderi menjadi kelu, hatinya diselimuti
keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Dia berusaha menyembunyikan
kekuatirannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir di gereja
itu
terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun dia cuba
mengelak.

Mereka berkata, 'Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya dan
semuanya dia jawab, sementara dia hanya memberi cuma satu pertanyaan
namun
anda tidak mampu menjawabnya!'

Paderi tersebut berkata, 'Sesungguh aku tahu jawapannya, namun aku
takut
kalian marah.'

Mereka menjawab, 'Kami akan jamin keselamatan anda. '

Paderi pun berkata, 'Jawapannya ialah: Asyhadu An La Ilaha Illallah, Wa
Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah. '

Lantas paderi dan orang-orang yang hadir di gereja itu terus memeluk
agama
Islam. Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan dan menjaga mereka
dengan Islam melalui tangan seorang pemuda Muslim yang bertakwa .**

jom nyanyi

Twinkle, twinkle, little star,
How I wonder what you are.
Up above the world so high,
Like a diamond in the sky.
Twinkle, twinkle, little star,
How I wonder what you are!

When the blazing sun is gone,
When there's nothing he shines upon,
Then you show your little light,
Twinkle, twinkle, through the night.
Twinkle, twinkle, little star,
How I wonder what you are!

In the dark blue sky so deep
Through my curtains often peep
For you never close your eyes
Til the morning sun does rise
Twinkle, twinkle, little star
How I wonder what you are

Twinkle, twinkle, little star
How I wonder what you are

sabaar je laaa+serabut




lately ni ak asyik moody jew..ak pon x tau nape..ntah ape yg ak moody kan..tp alhamdulillah ak Justify Fullda pndai kawal dri aku..pndak kawal sifat marah.alhamdulillah gak aku x mnyakitkan hati sape2..stiap kali die muncul balik dalam hidup aku.hati ak ase kacau..adess nape ni leya da 6 bulan daa leya.relax r npe mcm nih,asal die dtg je..ak jd x tentu arah..yg die asyik nak kacau ketenteraman idup aku ni nape..ape r ag yg die nak..ak pon x paham..ntah ape yg ak wat kat die pon ak x tau..lau ak de wat salah besar dlm idup die..ak mntak maaf bnyak2..suh ar ak mlutut kat die pon ak sanggup..asalkan ak dpt balik ktenangan idop aku..igt senang ke nak senyum dlm sedih...ketawa dlm mnangis..adess mmg mrosak kan hari2 ak jew..

ak x nak mama risau tngok mke ketat aku..walau mcm ne pon ak try sorok..mama tau gak yg ak tgh x hepy.adess mama nih..hanging out ngan mmber2 hari tu mmg btol2 merelease kan tension aku..sib baik laa dorang nak wat reunion..thanks 4 ammar ats segala2 nya.i very enjoyed that reunion..sib baik laa still ade mama n kwn2 kat sisi aku..lau tak bleh giler ak idup mcm nih..kadang2 ak terfikir,setelah ape yg die wat kat aku..kenapa ak masih ag x mampu nak benci die..ak prasan sgt prubahan kat dri aku..ak jd seorang yg bkn pendendam.tp pemendam..ak dpt rasa sifat sabar ak nih len mcm lak..leh lak tgh hot..ak gelak2 aiseh..tahap kronik daa aku nih..da weng ke ak nih..smpaikan mmber2 tegur aku..ni npe manje sgt nih..sikit2 nk nangis..ni lau teeqa,ckyn ngan syams tau nih.mampuih ak kne gelak jew..

ye r dlu mse skolah ak x ,mcm nih..mybe ak da dewasa kot skarang nih..da pndai kwl emosi..da pndai pikir cara org dewasa..bak kate mama..ko tu da tua bangka,hahaha ak teringat lak mama ngamuk sakan bile ak ckp ak nk kawen umo 30..nsib baik die x ngamuk kat aku,die juz ngadu kat nenek ngan angah.."adeke patot mak,die nk kawen umo 3o..nk mampus ke"wahahaha ak x pnh tngok mama mrh mcm tu..adess nasib r mama..aku da fobia daa cintan cintun nih..wakakaka sian kat mama..nk wat camne ma..nk kawen kne ade feel,lau x de feel,x de love...lau x de love camne nak bg mama cucu..wakakaka..bengang je mama ngan aku..aish ak x kire ape nk jd minggu ni.jd laa ak nk abis kan mse ak kat luar..nk dok tepi tasik putrajaya tu...lepak tasik idaman ke..tak pon g r karok n bowling smpai lebam..lau x leh gak.ak swimming smpai lemas pon x pe..ak ase mmg ak tgh tension glerr..ya allah selamatkanlah aku drpd tekanan jiwa.x mo jd giler..

hish ape nk jd aku nih..x mlambang kan ciri2 plajar islamic langsung..nk tunggu bile laa baru nk berubah..adess kepada kwn2 yg kenal aku n x knl aku..doa2 kan lah ak dpt transform diri aku..bkn nye jd transformers.tp jd ayam katik..wakakkaa adess 1 ag masaalah lak kne jd pngapit k.long..ya allah serabut nye dunia ak nih..mcm ak lak yg pngantin nye..nk kne jage mke,jge body adess...kang x psl2 tkena badi k.long..ak lak yg kawen wahahahah...x pe2 ak kne kuat kan semangat..ni nk kne arrange kan gathering n reunion kat pd lak..adess ntah brape ratus lak yg dtg..sib baik banglo tu besau..tunggu je laa dak smart maii..ak akn bwat reunion ni paaaling indah dlm idop korang.. luv all org yg ade dlm idup ak n bg smangat kat aku..mmmmuaaaxxx

jom buat anak luar nikah!!! opss!! bce dlu yer

Assalamualaikum W.B.R dan Salam Ukhuwah...


Setiap 17 minit seorang anak luar nikah dilahirkan di Malaysia. Dan perkara ini berlaku setiap jam, setiap hari dengan kadar yang semakin meningkat.

Malangnya perkara ini bukan tajuk utama akhbar. Umat Islam di Malaysia leka dengan cerita sensasi , cerita politik , cerita artis di akhbar.

Lupa kerja dakwah, lupa ingat mengingati untuk sembahyang, lupa ke masjid.

Cinta DUNIA, Takutkan MATI. Inilah Virus W1H1N iaitau WAHAN yang sedang melanda umat Islam sekarang ini.

Itu yang direkodkan 83 anak luar nikah setiap hari, yang tidak direkodkan ?

Jangan lupa, kita di akhirat nanti sendiri-sendiri.




STATISTIK ANAK LUAR NIKAH DI MALAYSIA

Di Malaysia, anak luar nikah dalam maksud pendaftaran kelahiran terdiri daripada kanak-kanak yang dilahirkan oleh pasangan ibu bapa yang tidak berkahwin tetapi maklumat dimasukkan ke dalam daftar dan sijil kelahiran. Pendaftaran tersebut dibuat di bawah peruntukan pendaftaran kelahiran anak tidak sah taraf.

Ada sesuatu yang luar biasa pada sijil kelahiran anak tidak sah taraf. Nombor sijil yang lazimnya tertera di bahagian kanan dokumen, dicetak di bahagian bawah. Ini menunjukkan bahawa pemiliknya tidak mengetahui ayah kandungnya.



REALITI SEBENAR UMAT YANG "ISLAM"..


Berdasarkan kepada laporan rasmi, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) melaporkan terdapat lebih 257,000 sijil kelahiran didaftarkan tanpa catatan nama bapa, sejak tahun 2000 hingga pada bulan Julai 2008.

Ini bermakna secara purata, 2,500 kes anak luar nikah direkodkan pada setiap bulan atau 83.3 kes pada setiap hari. Jika diunjurkan lagi, satu kes pendaftaran anak luar nikah berlaku dalam setiap 17 minit 17 saat!

Amat menyedihkan kerana menurut statistik pendaftaran kelahiran kelahiran anak luar nikah dalam tempoh 4 tahun sahaja (1999-2003) 30,978 dari 70,430 (44%) orang bayi tidak sah taraf yang dilahirkan adalah anak orang ISLAM.

Pecahan mengikut negeri:

Selangor = 12,836 orang

Perak = 9,788 orang

Kuala Lumpur = 9,439 orang

Johor = 8,920 orang

Sabah = 8,435 orang

Negeri Sembilan = 4,108 orang

Pahang = 3,677 orang

Kedah = 3,496 orang

Pulau Pinang = 3,412 orang

Melaka = 2,707 orang

Kelantan = 1730 orang

Perlis = 691 orang

Sarawak = 617 orang

Terengganu = 574 orang

JUMLAH = 70,430 orang.



INIKAH UMAT YANG DIBANGGAKAN??


70,430 orang??Itu yang berjaya direkodkan "masih hidup".Bagaimana kes yang buang bayi seperti sampah pula? Menyentuh kisah pembuangan bayi ini, hati saya mudah tersentuh. Kadang-kadang berderai air mata saya melihat bayi comel yang tidak berdosa dibuang di dalam tong sampah dan dihurungi lalat, semut dan ulat.

Apakah dosa-dosa bayi ini?

Kenapakah gadis-gadis yang terlanjur ini sanggup menambah dosa dengan membuang bayi ini setelah melakukan dosa besar dengan berzina?

Kenapa malu setelah melakukan perbuatan terkutuk?

Tidak malukah pada Allah?


Anak-anak mudalah harapan nusa bangsa, harapan negara. tetapi anak-anak muda inilah yang banyak bergelumang dengan dosa. Bagaimanakah kita nak melahirkan pemimpin yang mulia dan adil sekiranya anak-anak muda kita pada hari ini seperti buih-buih di lautan???


Saya berpendapat bahawa ibu bapa hari ini dan semua masyarakat perlulah berganding bahu dalam mendidik anak-anak. Sebab itulah di alam Islam telah ditetapkan untuk mendapat zuriat yang soleh dan solehah, perlulah bermula dengan awal perkahwinan, iaitu semasa pemilihan pasangan samada suami atau isteri.


Dan Islam meletakkan AGAMA sebagai syarat utama dalam pemilihan pasangan, kerana dengan agamalah bakal melahirkan generasi yang beriman dan berilmu. Insya Allah.





AL-QURAN DAN HADIS DAH BAGI PERINGATAN...ADAKAH MASIH KITA TAK PERCAYA???



(1) Islam telah memerintahkan kepada manusia, baik lelaki dan wanita untuk menundukkan pandangan [An-Nur (24):30-31];


(2) Islam memerintahkan kepada wanita untuk mengenakan pakaian secara sempurna, tudung dan jilbab, iaitu pakaian yang menutup seluruh tubuhnya, kecuali wajah dan kedua telapak tangannya [An Nur (24):31] dan [Al-Ahzab (33):59];


(3) Rasulullah bersabda, "Tidak dibolehkan seorang wanita yang beriman kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala dan hari akhirat untuk melakukan perjalanan selama sehari semalam, kecuali jika disertai mahramnya." [HR. Bukhari dan Muslim].


(4) Rasulullah juga bersabda, "Tidak diperbolehkan seorang lelaki dan seorang wanita berkhalwat, kecuali jika wanita itu disertai mahramnya" [HR. Muslim]


(5) Islam melarang wanita untuk keluar rumahnya kecuali dengan izin suami atau mahramnya;


(6) Islam sangat menjaga agar dalam kehidupan khusus hendaknya jamaah (komuniti) kaum wanita terpisah dari jamaah (komuniti) kaum lelaki;


(7) Islam sangat menjaga agar hubugan kerjasama antara lelaki dan wanita hendaknya bersifat umum dalam masalah muamalah; bukan hubungan yang bersifat khusus seperti saling mengunjungi antara wanita dengan lelaki yang bukan mahramnya atau berjalan-jalan bersama;


(8) Islam mengambil berat dalam memelihara keturunan dan nasab. Bahkan Islam menentukan hukuman rejam bagi penzina Muhsan (sudah berkahwin);


(9) Islam menetapkan bahawa penzina bukan Muhsan dihukum 100 kali sebatan [an-Nur (24):2].



APA KESUDAHAN CERITA INI???


Semua pihak harus berganding bahu menangani gejala sosial ini dan yang terpenting ialah institusi keluarga itu sendiri. Ramai anak muda yang bermasalah lahir dari institusi keluarga yang ibu bapanya porak peranda, bercerai berai dan asyik bersengketa.


Ambillah yang jernih buanglah yang keruh. Tingkatkan ilmu agama dan didiklah anak-anak muda dengan ilmu agama dan kasih sayang yang sepenuhnya. Luangkan masa untuk mendengar masalah. Insya Allah, akan lahirlah rumahku syurgaku....


Insya Allah teruskan berdoa semoga kita terus ditetapkan iman dan diberkati Allah selalu.



ANDA BACA ANDA TENTUKAN....

Thursday, February 18, 2010

what should u do before sleep



Pesan Nabi sebelum tidur - 1 minit sahaja

Assalamualaikum... Untuk manfa'at bersama teman2........


SEBELUM Tidur
Perkara Sebelum Tidur( Tafsir Haqqi )
Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra : "Ya Aisyah jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara , yaitu :
1. Sebelum khatam Al Qur'an ,
2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir ,
3. Sebelum para muslim meredhoi kamu ,
4. Sebelum kau laksanakan haji dan umroh....
"Bertanya Aisyah :
"Ya Rasulullah.... Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?"
Rasul tersenyum dan bersabda : "Jika engkau tidur bacalah : Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur'an.

Bismillaahirrohmaanirrohiim , Qulhualloohu ahad' Alloohushshomad' lam yalid walam yuulad' walam yakul lahuu kufuwan ahad' ( 3 x )

Membacalah sholawat untukKu dan para nabi sebelum aku , maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat.

Bismillaahirrohmaanirrohiim , Alloohumma shollii 'alaa syaidinaa Muhammad wa'alaa aalii syaidinaa Muhammad ( 3 x )

Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredhoi kamu.

Astaghfirulloohal adziim aladzii laa ilaaha illaa huwal hayyul qoyyuum wa atuubu ilaih ( 3 x )

Dan , perbanyaklah bertasbih , bertahmid , bertahlil , bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umroh"

Bismillaahirrohmaanirrohiim , Subhanalloohi Walh amd ulillaahi walaailaaha illalloohu alloohu akbar(3 x )

Sekian untuk ingatan kita bersama.

swedikit tips yg ingin ku kongsi



Ayat2 Al Quran yang boleh diamalkan

Untuk elak suami/isteri dan anak2 bergaduh Surah Al Baqarah - Ayat 102
Anak2 pandai bljr
Surah Al Anbiyaa'- Ayat 79
Anak2 lembt hati/ elak panas baran Surah Al Anbiyaa - Ayat 69,
Surah Al Hasyr - Ayat 22-24
Anak2 mls sklh
Surah Toha ayat 1-5
Supaya Suami x kawin lain Surah Toha - Ayat 39 - mula dari tanda Jim kecil
Ayat pendinding Ayat akhir surah At Taubah
Bg anak2 yg suka keluar malam Surah Ar Ruum Ayat 31.. Baca 33x
Untuk jadi pendinding rumah Surah Al BAqarah dibaca & tiup pd air , dan spray keliling rumah

1 minit untuk mengingat Allah
* Langkah 1:
* Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih:
* SUBHANA'LLAH
* ALHAMDULI'LLAH
* LAA I LAAHA ILLA'LLAH
* ALLAHU AKBAR
* ASTAGHFIRU'LLAH
* LAA ILAAHA ILLA'LLAH, MUHAMMADUR RASULU'LLAH
* ALLAHUMMA SALLI WA SALLIM WABARIK 'ALA SAYYIDINA MUHAMMAD WA AALIHI
* * WA SAHBIHI AJMA'EEN* Langkah 2:
* Hayatilah sedalamnya akan makna ayat demi ayat, perkataaan demi perkataan
* Langkah 3:
* Forward email ini kepada sekurang-kurangnya 7 orang yang anda kasihi.
* Hasil 1:
* Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka untuk mengingat, berdoa dan bermunajat kepada ALLAH SWT.
* Hasil 2:
* Dalam tempoh satu jam anda telah berjasa mengajak mereka untuk mengingat, berdoa kepada Nabi Muhammad SAW.
* Hasil 3:
* Dalam masa satu jam sekurang-kurangnya 7 orang telah mendoakan kesejahteraan untuk kamu dan di-AMIN-kan oleh para Malaikat

Tuesday, February 9, 2010

manusia aty binatang

Justify Full


hmm bapak bosan nye malam nih..nak citer sal pe ni ek...ermm haaa tibe2 teringat lak kisah yg spatut nye au post tp ak x post..ni citer pasal lawatan kebajikan aku kat HUKM hari tu..aku just lawat wad kanak2 jew..cian dorang da laa tecik ag..lau sakit pon terdaya nangis jew..bkn nye tau nk ckp sakit..aku tertarik lak nk dekat ngan adik dinie hakimie nih ecehh nme sedap tp mrh2 aku pelik gak r..aku g dkt ngan budak tu ak pndang die lame2 smbil snyum..tbe2 syera jerit kat aku..woit leya budak kecik pon ko nak goda ke..haha bkn nye ape..eye contact tu..ak pon tnye laa
kimie sakit pe??dorang sume pgl die dinie..ak lg selesa pgl die kimie kot,ag sedap dpanggil..eh2 tetibe nak plak die jawab..rpe2 nye kimi sakit ketumbuhan kat otak..ya allah!!budak sekecil kimi ni mnaggung sakit yg berat tu..ak tnye kat kimi..

kimi x takot ke??jawapan yg die bg btol2 wat mata aku bergenang.."mak kimi ckp lau kimi mati pon kimi msuk syurga sbb kimi kecik ag"huwaaa sedih wooo ingat pe aku ni pnyer r takot mati..budak nih ilek jew..insaf aku sekejap...ak yg just migrain ni pon lau dtg sakit aku mcm nk ptus nyawa..ni kan ag budak sekecik kimi nk tangung ketumbuhan kat otak..ya allah kau kurangkan lah penderitaan budak tu aaminn..ak pon g kat ward sebelah..tbe2 ak nmpak sorang budak dlm umo stahun terbaring sorang2 ats katil baby.yg ag pelik x de parents kat sisi die..ramah lak ak dok tnye nurse tu "mne parents baby ni kak??"bile ak tau asal usul nye tbe2 ak rse mcm sedih r..rpe2 nye parents die buang die kat reban ayam..ya allah cantik nye budak tu..blh dibuang..asal nye budak tu bayi yg ckup sifat n sihat..tp bile da dhurung semut..hmpur sume organ dalaman die rosak..na'uzubillah manusia berhati binatang je sanggup wat ank mcm tu..

org yg da kawen x dpt anak tu susah payah g brubat nk dptkan anak..korang dpt anak senang2 je buang..ingat senang ke nk buat n dpt anak..thats an art to do k..its not just wham,bang ,n shoot..ah sudaa merapu da aku nih..tp mmg sedih r..cian ak nengok budak tu die mcm nk bngun.tp tngok mcm x larat..nk bukak mata pon mcm x larat..mmg lahanat tol mak bapak die tu..x mo anak, org len nk.x yah wat camtu bg je kat org yg nk anak...sti die akn igt dose die seumur hidup..moga2 allah laknat die


sis vs bro

sedang aku termenung...menikmati angin petang di tingkat sebelas
apartmen aku...tetibe aku teringatkan satu kisah yang agak melucukan bagi aku...
hmmm dah lama aku x bergurau senda ngan adik2 bujang ku..
rindu plak ngan suasana tu..

huhuhu aku teringat pulak pada suatu malam...adik ku ketiga..mohd fitry..leka menonton cerita seram di ruang tamu rumah...dan aku pula sedang leka membaca novel karya damya hana....huh
sedang kami berdua leka dengan kerja masing2...tiba2 adika ku yang kedua mohd riduan datang secara senyap2 dan menyergah fitry dari belakang...ape lagi..si fitry pun mengelejat x tentu pasal...hahahha memang lawak..
secara x sngaja aku pun tergelak..
.
disebabkan terlalu marah dgn perbuatan riduan..fitry pun bangun dan dgn spantas mungkin
mengejar riduan.....mereka pun berlari2 di depan aku..ak hanya memerhati sambil ketawa
dalam hati...tiba2 fitry keluar mengambil kasutnya di luar rumah untuk di baling pada riduan..
nak djadikan cerita...riduan mnngelak balingan fitry..secara automatik..tbe2 aku rse kpale aku sakit...muka aku berpasir..rupa2 nya kasut itu melekat dimuka aku..

apalagi..pmain dlm game ni pun brtambah laa...fitery hanya tersegeh2 memandang aku..dan riduan pulakgelak smpai terguling2....dgn muka yang menahan sakit dan marah..aku pun mengejar keduanya skali...dengan kasut yg secara x btauliah mlekat kat muka aku tu...
berlakulah aksi kejar mengejar...
yg akhir nya..

aku dpt menangkap kedua nye...hehehhehe...aku pun ape lagi..aku oleskan tapak kasut itu..kemuka kedua2 nye..dengan harapan x akan tumbuh jerawat dmuka itu..hahahhahaa..
kejamnye aku...dan aku sangkutkan kasut itu dileher fitry...lalu aku berlalu dgn gelakku yg seperti ahli sihir..wahahahahhaa...

kbetulan kasut itu agak bertanah..kerana LRT di prumahan kami..dlm tempoh pmbinaan..
trpaksalah mengotorkan kasut..untuk menaiki KTM disitu..ktorang anggap..itu just gurauan kecilyang menguatkan lagi hubungan kekeluargaan ktorang..ini baru sikitt yg aku ceritakan..

biarlah kisah2 lain tersemat di ingatan aku..hahahhahaa...bila adik2 ku bergusti...comfirm aku akn join skali..huhuhuhu..nakal gak aku nih....ryndu nye kat adik2 aku...cian dorang dpt kakak mcm aku..yg paling cibai skali adik aku yg riduan..hari tu ak sje je dress up ladies kai skirt ngan blouse n sedikit make up tipis..bleh lak die kate,ak x sangka aku ade kakak..haha siak btol.
tercengang aku seketika..yg ag x bleh bla bile dorang jeles..haha x abis2 kate ak ank manje mama..bla la weh korang tu manje ngan abah ak x kisah pon..windu lak nk suh mama sikat rambut aku...nk mama potong kan kuku huhu nk wat camne study..kne laa bkorban sket r
ermm balik nih kne blanje riduan la plak gedik tol r..mse ak blanje family hari tu die x de la
plak..kopak aku dbwat nyer..sib baik laa aku syg ko.lau x jgn harap!! haha luv u all laa huhu


leya farikha
kerinduan

sempurna ke kau???



disini aku teringin skali mengecam org yg bermulut jahat.....
sedar2 lah sket ngan mulut anda tu..tuhan kurniakan kita mulut...
secantik2 kejadia..knape nak dgunakan utk mngeji,menghina,memerli org....
kenapa tak gunakan kurniaan tuhan tu..dgn menyebut bnda2 yang baik...
nilah manusia,hati sendiri,dijaga rapi..mcm menjaga kaca yg bakal pecah...
sakitnya perasaan org,langsung x diambil kira...disini aku ingin melebelkan org yg bermulut jahat ni adalah seorang yg bgitu singkat akalnye...

betul lah pepatah arab mngatakan "kata2 tu ibarat pedang yg tajamnya bisa membunuh lawan"
aduhai...sedarlah wahai org yang brmulut jahat..hatimu itu itu..aku terguris juga,akn terluka juga...kalau disakiti dgn kata2 yang menyakitkan...
sempurna sangatkah dri kamu tu...
siapa kamu utk sakit kan hati org...
besar sgtkah dri kamu...
apa hak kamu...fikir2 kan lah...terlalu perfectkah kamu..
utk menghina,mengeji,memerli,dan menyakitkan org...
pikir2 lah sendiri......


sempurnanya kau bila kau kata kau tak salah.

sempurnanya kau menghina org sesuka hati...

sempurnanya kau bila kau kata kau dah matang dari umur kau 17 lagi.

sempurnanye kau bila kau mengata buruk tentang org...

sempurnanya kau bila kau suruh orang belajar mendekati kau tapi kau buat buat buta.

sempurnanya kau bila kau suruh orang sujud kaki kau.

sempurnanya kau bila kau kata orang pencilkan kau walhal kau yang tak nak bercampur.

sempurnanya kau bila kau kata kau tak pernah nak menyusahkan orang lain.

sempurnanya kau bila kau hakimi orang dengan cara kau sendiri.

tapi sempurna ke kau kalau semua orang di sekeliling kau cakap buruk pasal kau di belakang kau? boleh jawab?

mende ni aku post sebab tetibe de org kate kat aku..lau nk tngok babi tngok le leya
biadap btol..ustat pon bleh marah lau ckp mcm tu

sahabat ke kekasih

antara sahabat n kekasih mne ag penting??tu laa yg selalu blaku kat sekeliling kite..bile org suh pilih antara 2 kawan or kekasih kte sti rse srba salah n keliru

biase nye kekasih ni die ade time kite senang jew sedang kan time kite dtimpa musibah,sengsara,n ade masaalah dorang mcm mngelak n mnyelamat kan dri jew..x caye tngok kes2 yg kekasih die kne tahan sebab dadah,ade gf or bf die nk jmpe die..usah harap lerr..sahabat lak always terima kite seadanya..dari segi baik n baik or buruk nye kite mhupun kite cantik,hodoh,gemuk,kurus..sahabat ni always terime kite seadanya..sahabat ni always akn tegur kite lau kite wat salah dorang x kan skali2 menjauh dr kite wlu pon kesalahan yg kite buat tu dah jauh mnyimpang..see btape mulia nye sahabat nih..kekasih lak kebanyakan nye just pandang dr segi positif jew..dorang pilih kite just sebab kite cantik,pandai,kaya,kacak n kite hebat..tp bile ade satu kekurangan kite muncul dorang trus pergi jauh dr kite.see.. kekasih ni mcm ne??bile dorang nmpak kekurangan dr dri kite dorang akn cenderung carik laki or pmpuan yg lain..

sahabat ni gak jarang wat kite bersedih..sahabat ni selalu berusaha untuk wat kite hepy dorang selalu ade utk mngubat duka kite.dorang pon x pernah jemu berada dekat kita

sedangkan kekasih??selalu wat kite sedih..ade org yg hari2 nangis..pendam prasaan sedih sbb kekasih die t'lalu kuat cmburu,over protective an so ever..over protecting i pon susah gak,x kasi kite bebas asyik mngongkong jew..mcm laa kite ni baby yg x tau bezakan yg mne baik n buruk..dorang always mmbatasi pergaulan kite ats dasar cemburu..Oh,kejamnye dunia...kadang2 dorang wat kite sedih berlinangan air mata tu..tp dorang x sedar pon sume tu..tp kalau sahabat..dorang akn always jge ghati sahabat dorang..dorang akn always syg kitedgn tulus tnpa perasaan nafsu yg hina..perhatian juga x prnah luntur dmakan usia bahkan sntiasa brtambah mngikut peredaran waktu..sedangkan kekasih??hanay menyayangi kitekerana beberapae hal cth nye kite cntik mmpersonakan.akhirnye kasih syg tu akn lapuk seiring dg prjalanan waktu sakin waktu berjalan,semakin hilang rsa syg..kerana ape??kerana hati da bosan..kekasih ni ade mse ptus,ade mse berakhir n ade mse gagal..tpsahabatan dbangunkan ats prasaan saling mnghargai dan bkn drancang suatu saat utk putus..

adakala nye org bcinta ni bniat berkasih utk smentara jew.kemudian carik kekasih yg lain yg lbih ensem n cantik..cinta ni ade mse ptus,gagal.tp persahabatan always mekar n subur di hati kite..stop laa mspai sni da pnjang sgt ak mmbebel nih..

buat visitor2 blog aku..ape2 komen silalah lakukan di cbox sahaja ek...assalamualaikum




leya farikha
merenung dr tingkat ats B.O.T

Monday, February 8, 2010

puaskah??

puaskah kau lukaiku
Puaskah kau sakitiku
Puaskah khianatiku
Puaskah hoo.. Sayangku

Di manakah nuranimu
Di mana akal sehatmu
Sekarang kau campakanku
Setelah kau dapatkanku

Reff:
Mungkin hanya bila ku mati
Kau 'kan berhenti 'tuk menyakiti
Sampai kapan aku begini
Terus begini
Terus engkau lukai

Ingatlah saat yang lalu
Saat kau peluk diriku
Tapi kini semua lalu
Kau tega khianatiku


jejaka idaman hati


Lirik Wali - Baik-Baik Sayang :
aku tak ingin kau menangis bersedih
sudahi air mata darimu
yang aku ingin arti hadir diriku
kan menghapus lukamu sayang


karna bagiku kau kehormatanku
dengarkan, dengarkan aku

reff:
hanya satu pintaku
untukmu dan hidupmu
baik-baik sayang
ada aku untukmu

hanya satu pintaku
di siang dan malammu
baik-baik sayang
karna aku untukmu

semua keinginan akan aku lakukan
sekuat semampuku, sayang
karna bagiku kau kehormatanku
dengarkan, dengarkan aku


kenape aku post lirik lagu ni kat sni eh???da x de idea eh??bukan2..yg pastinye mse mula2 aJustify Fullk dgr lagu nih aku ase terpikat sangat ngan lirik die..korang x rase ke lirik die tu sweet sangat..
lelaki dlm lirik nih mmg mmpunyai cinta yg sangat murni..sebab lelaki yg btol2 syg kat sorang girl ni die akn jge kehormatan perempuan nih..bkn nye ambik ksempatan dgn merosak kan nye..hmm agak2 nye wujud tak lelaki yg mcm dlm lirik lagu nih..ntah r not easy to find..dunia da makin advance..mcm2 nak kena pikir..nk carik calon suami ngan isteri pon susah..zaman2 mak2 n bapak2 kite dlu senang je.pilihan family bahagia smpai anak cucu..tp skarang ni pilihan family pon da x leh caye sgt.bkn nye pe..yelaa dpn family kite pijak semut pon x mati..blakang2 mnyetan nye na'uzubillah..aku jelez lak ngan family nani..parents die langsung x kisah educated,kerje n siapa bakal somi die asal kan agama ok smbahyang x tinggal da kire dpt lampu ijau..aku ni nasib laa jd org perak..setiap kali ade je bf msti mama or auntie2 n nenek tanye...da kerje ke??kerje ape??blajar??kat mane??gaji berape??mampu ke nak sara anak kami nih??adess blom ape2 ag da tnye camtu...hmm nk wat camne da adat..x caye korang survey r..org perak mmg camtu.ag2 ank pompuan sorang mcm aku nih..sbb tu laa ijam ngan ery lari..hahahaa..ak pnah tne k.long aku yg mncipta kontroversi memilih org yg hanya blajar smpai drjah6 sebagai bakal suami..giler pnyer tentangan r die dpt..ngeri ak nengok nyer smpai kan auntie2 suh couple n siap carik kan pasangan ag..huwaaa dasat2..tp alasan dorang btol gak..sekufu tu penting supaya lepas kawen ti x de yg ungkit2 n rse rndah diri..tp lau pndai take over umah tangga tu ok jew..nasib baik laa big family akhir nye tewas ngan budi pekerti abg lan tu..kaya pekerti tu yg memikat hati nenek..adess n then after kes k.long nih.soal sekufu tu da kurang dipersoalkan..tp bg aku x bnyak yg aku harap dlm hidup nih..dpt lelaki yg mcm dlm lirik lagu tu,yg jge solat nye n baik ngan family die..tu jew..ijam???rejected kot..family ak pon die x respect ni kan lagi family die sndri..alhamdulillah allah bg ptunjuk kat aku..moga2 lepas nih allah ketemukan aku dgn adam aku yg betol2 ak dcipta dr tulang rusuk die..huhu tingi nye berangan..
ntah laa lau bacaan al-quran dr die leh mempersonakan aku..tp cinta tu cinta palsu..huhuhu k laa end kat sni laa mls lak nk garap pnjang2 nih...sayonara daisukina hito

Wednesday, February 3, 2010

kenangan hight school



assalamualaikum..
rindunye dgn zaman skolah..hmm windu kawan2,windu kat cikgu2 and windu nak kne denda mcm selalu.hak3..hmm bila sebut jew zaman skolah nih teringat lak mse mula2 aku msuk skolah mnengah.haha aku kne hantar jauh woo sume nye sebab prangai demand aku yg x reti nak hormat kat org tua n biadap..katenye laaa,aku pon ape ag mberontak r yelaa kene hantar kat tmpt jin btendang dgn kanan kiri sawah bndang adess semak otak aku dbwat nyer tgh ak dlm delemma laa konon nye..sib baik laa bnyk geng2 kl kat stu x de laa aku ase canggung sgt..still ag ok lorr..ak x mo citer sgt kisah aku kat perak sbb bnyk pahit drpd manis hak3...manis nye ialah bile ak kenal ikha,ammar,at,leha,ayid,intan,syu,sharul n the gang..pahit nye tu biar la ak smpan sensorang kot

yg aku nk citer kenangan aku kat samtaj haha bile igt kan balik agak lawak r..x sangka nakal gak ak nih mse skolah..yg paling ak ingat bile ak kurung si teeqa ngan ckyn kat dlm tandas pmpuan n ttup lampu..hak3 cian budak b2 tu ketuk2 pintu tu bdegang2 bunyik nye..yg ag mlampau bile kat sbelah tandas tu bilik disiplin hak3 mmg carik nahas tp yg pelik nye ak x pnah kne tangkap..
asyik slamat jew..tu r bnyak pngaruh ak bwk kat budak 2 ekoq tu..asal kelas ustazah normah je.mls nk g, g lepak kat bilik rawata n wat2 sakit hahhaa mmg mengong tol..mcm2 kenangan lah high school nih bile ak asyik kne marah ngan cikgu rosnida pasal ak kejar ckyn satu skolah dgn mata klepet..hak3 salah dak tu gak takut sangat ngan mata kelepet.

tp aku pelik ngan cikgu rosnida u mcm sngaje je carik salah aku..asal ak wat salah je sti die ade kat stu..mse ak prank teeqa dgn bg katak satu kotak konon nye adiah bezday pon die ade kat stu..aish mcm ahli sihir la plak ish3...tp mmg knangan hight school laa yg ak x leh lpe..wlu pon ak slalu buli dak 2 org tu tp dorang x pnah musuh ngan aku..x pnah benci ngan aku..smpai skarang ktorang still berkawan baik..huhu windu lak ngan dorang shikin(ckyn)ateqah(teeqa)syamsiah(syams) 3 org ni laa yg salu wat idup ak kalerfull thanks orang bg ak kenangan terindah..luv u all mmmuahh!!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Miss Nuffnang

There was an error in this gadget