rakan-rakan bloggers

Friday, December 31, 2010

Lovely Day



When I open my eyes, please stay by my side, love shot 


Just like prince in the fairly tales, look and smile at me 
Even I do not know that, in my eyes there’s only you 
And don’t know that my heart is throbbing, the sound of my heart beats 

I wanna love you I wanna with you 
Can you feel it, my feeling 

Come to me, come a little bit closer and take my heart away 
Everyday lovely day everyday I will whispering to you again 
Sweeter than candy, I will give my love to you 

Reading the magic spells syal la la 
Your smile appeared like the warm sunshine 
My heart is throbbing again 
Now said to me 

I wanna love you I wanna with you 
Can you feel it, my feeling 
Come to me, come a little bit closer and take my heart away 
Everyday lovely day everyday I will whispering to you again 
Sweeter than candy, I will give my love to you 

Wanna love you wanna with you 
I will hug you tight. lovely day please try to feel my heart 
Together forever 
lalalala lalalala everyday I will bring only happiness 
Sweeter than candy I will give my love to you 


Good Bye

What should I do? I am just watching you 
I can’t even say a short farewell 
You hold on to my cold hands 
But now I have to send you away 


What should I do? You are going far away 
My heart is filling with tears 
Even though I try my best to hide it, I can’t 
This heart I couldn’t catch, what should I do? '


Don’t forget the memories we loved 

Even if you find another person that makes you smile 
Even the painful farewell, I am glad that it was you 
Gathering all my sad tears, good bye 
There was nothing I’ve done for you 
Sadly, only scars are left 


The person who encompassed my changed heart 
Now I have to send you away, what should I do? 
Don’t forget the memories we loved 
Even if you find another person that makes you smile 
Even the painful farewell, I am glad that it was you 
If the tears fall because it is so painful to endure'

 
Don’t forget the happy memories we shared 
Even if you find another person that makes you smile 
Even the painful farewell, I am glad that it was you 
My love that I can’t reach, now I have to send you away 
The only person that can make me laugh is you 


Even if love is so deep and the heart hurts so much 
Don’t forget the happy memories we shared 
Even if you find another person that makes you smile 
Even the painful farewell, I am glad that it was you 
The thing that I could do with all my sad tears, good bye 

trimas

2010 dah mule nk mlabuhkan tirainye..tlebih dahulu ak nk ucap tahniah kat skuad harimau malaya kte sbb bjaye mnjadi juara piala suzuki..dgn bangganye ak bcuti hari ni..disebabkan mamat yg cute ag comel yg bernama safee sali and gahmi nih..owchh..time kasih oppa2 sume..jasamu akan ku kenang selamanya..

Tuesday, December 28, 2010

Bila 2010 melabuhkan Tirainya

lately ni asyik teringat banyak perkara.. From the big one until the small matter. What happen to ur mind leya? Dont messy it with the nonsense or u gonna get sick.!!

cerita sedikit tntg thun 2010.. I'd been left it for a 4 days i guess.. (errr...xigt..hihi) Started from the January 2010 until the end of december. Terlalu banyak juga rahsia yg kusimpan kemas dan rapi. Biar bersemadi hingga ke akhirnya..Terlalu banyak juga suka dan duka.. Namun dukanya lebih banyak.. Hingga diri hampir rebah.. Namun, semuanya menjadi kenangan yg paling bermakna. Masakan tidak. Semester lalu terlalu banyak beban yg terpikul. Dan, insan2 prihatin di sekeliling dapat kesan pada perubahan diri.. Entah kenapa kubiarkan masalah itu menguasai diri..

Tahun 2010....entah bagaimana ingin kuungkapkan..Hanya mereka yg berada dan terlibat dengan hidupku tahu jalan takdir diri ini ketika itu..Kerapkali airmata ini tumpah. Pada sesuatu perkara yg kukira terlalu nonsense...dan di saat itu. sememangnya diri telah berputus asa..pernah berfikir hingga ke tahap ingin m'hilangkan diri...Namun, Allah lebih mengetahui. Ketenangan itu hadir walaupun utk sementara. Insan2 itu yg byk mengajar diri erti sabar.mengajar diri erti tabah.mengajar diri erti redha. 

Hujan itu bukan selamanya kerana pelangi itu pastikan tiba....Saat diri dilanda pelbagai masalah. Allah hadirkan sesuatu..Allahuakbar..Hebatnya aturanMu...

Dan Allah itu Maha Adil...Syukur Ya Allah.. skrg barulah tahu mengapa Allah menguji hambaNya...Terlalu byk perubahan yg mampu kulihat. Dan paling2 bersyukur kehadratMu Ya Allah when mama and aku are getting better.. Sakitku seolah2 hilang macam tu sahaja..Allah, hebatnya aturanMu..

2010 juga menyaksikan penyatuan dua hati antara k.long dan si suami. Itu saat gembira. Its begin with their engagement on august 2009 and .. 21 november 2010, another big day happened. Alhamdulillah syukur pada semua itu..
.

Kepada mereka....tiada kata yg boleh merungkai rasa syukur kerana dipertemukan dengan kalian.. Andai diri kembali rebah, sambutlah tangan ini seadanya kalian. Tidak dipinta pada rasa belas kasihan yg berpanjangan. Namun, cukuplah hanya doa menjadi peneman...





kalamku berbicara

..Kubiar kalam berbicara..

Kubiar kalam berbicara
Mengurai maksudnya di jiwa
Agar mudahku mengerti
Segala yang terjadi
Sudah suratan Ilahi..


Kubiarkan pena menulis
Meluahkan hasrat dihati
Moga terubat segala
Keresahan dijiwa
Tak pernah ku ingini..


Aku telah pun sedaya
Tak melukai hatimu
Mungkin sudah suratan hidupku
Kasih yang lama terjalin
Berderai bagaikan kaca
Oh teman maafkanlah diriku


Oh tuhan tunjukkanku jalan
Untuk menempuhi dugaan ini
Teman maafkan jikaku melukaimu
Moga ikatan ukhwah yang dibina keakhirnya..


Aku tak kan berdaya
Menahan hibanya rasa
Kau pergi meninggalkan diriku
Redhalah apa terjadi
Usahlah dikau kesali
Mungkin ada rahmat yang tersembunyi...



Saturday, December 18, 2010

kegilaan aku!!

anehaseyo..miooww..haha lme ak x update blog..windu maa..skrg ni ak de hobi baru..nak tau ape?jeng..jeng..jeng..dok tngok video klip super junor smbil berangan sorang2 hahaha..ape best nye super junior??perhh dorang ni cute2 maa..kmpulan dr korea..ak paling minat eun yuk ngan dong hae..wahh kelass gitu..mmg comel gler r...nak meletop jantung ak bile tngok video klip lagu happinest..perhh comel x henggat..munie ngan seha da x larat da mlayan ak tngok video klip tu..byg kn r dorang yg sweet tu wat gaya comel dlm video klip tu..aduss tersentuh ati wanita aku nih dup..dap2 je ak ase..nk mlompat2 pon ade..kibum lak mr.cold..cute tp cold..ah suke2..i lovin it...papepon..pakwe 1st ak ialah dong hae..2nd eun yuk,3rd ialah kibum..haha wish kat oppa sume gud luck!!

ni laa die dong hae oppa..sweet kan owcchhh


                                                            Fullname: Lee, Dong Hae

                                                         Date of Birth: October 15, 1986

                                                   Hometown: Mokpo, Jeollanam Do, South Korea

                                                                  Voice Type: Tenor

ni die oppa eun hyuk..comel nye oppa ak nih..
Real Name: Lee, Hyuk Jae

Stage Name: Eun Hyuk

Date of Birth: April 04, 1986

Hometown: Seoul, South Korea

Voice Type: Tenor


ni kibum oppa..sweet kan.hwaaaa jatuh chenta aku dbwat nye


Fullname: Kim, Ki Bum

Date of Birth: August 21, 1987

Hometown: Seoul, South Korea

Voice Type: Bass

Official Website: http://www.actorkibum.com

Monday, December 13, 2010

Tanpa Kata

I shouldn’t have done it,I shouldn’t have ignored it..
As thought I couldn’t see you,As thought you couldn’t be seen
I think I should have just not seen you at all..

I should have run away,I Should have pretended not  to hear..
As thought I couldn’t hear it,as thought it couldn’t be heard..
I shouldn’t have listened to your love at all..

Without a word , you made me know love..
Without a word,you  gave me your love..
You filled me with your every breath,
Then you run away..

Without a word,tears are coming down..
Without a word,my heart is breaking apart..
Not knowing what to say..
My lips must have been surprised..

Because you came without a word!!

Without belief, I’m waiting for love..
Without belief, I’m hurting for love..
I’m hurting for love without a word
I became a fool after my soul left..
And cried strarring at the sky..

Without a word u came to me..
Without a word,u left
Not prepared to let u go..
My heart must been surprised

Without a word,parting has found me..
Without a word,parting has come to me..
Not prepared to let you go..
My heart must have been surprise!!
Because you came without a word!!

Without a word!!!
Without a word u came to me
Without a word u left
Just like a passing fever
Its just needed to hurt for a while
And leave a small scar behind





menghitung hari

Menghitung hari
Detik demi detik
Masa kunanti apakan ada
Jalan cerita kisah yang panjang
Menghitung hari

Padamkan saja kobar asmaramu
Jika putih itu takkan ada
Yang aku minta tulus hatimu
Bukan puitis

Pergi saja cintamu pergi
Bilang saja pada semua
Biar semua tahu adanya
Diri ku kini sendiri

Oh… Pergi saja cintamu pergi
Bilang saja pada semua
Biar semua tahu adanya
Diri ku kini sendiri
Diri ku kini sendiri…


Thursday, December 2, 2010

Erti CinTa

Kata2 ni ak ambik dr fb iza.share ea iza..sharing is caring!

Orang yang mencintai kamu tidak pernah mampu memberikan alasan kenapa dia mencintai kamu. Yang dia tahu di hati dan matanya hanya ada kamu satu-satunya.
Walaupun kamu sudah memiliki teman istimewa atau kekasih, dia tidak perduli! Baginya yang penting kamu bahagia dan kamu tetap menjadi impiannya.
Orang yang mencintai kamu selalu menerima kamu apa adanya, di hati dan matanya kamu selalu yang tercantik walaupun mungkin kamu merasa berat badan kamu sudah bertambah.
Orang yang mencintai kamu selalu ingin tahu tentang apa saja yang kamu lalui sepanjang hari ini, dia ingin tahu kegiatan kamu.
Orang yang mencintai kamu akan mengirimkan sms seperti ‘selamat pagi’,'selamat hari minggu’, ‘selamat tidur’, ‘take care’, dan lain-lain lagi, walaupun kamu tidak membalas sms-nya, kerana dengan kiriman sms itulah dia menyatakan cintanya, menyatakan dalam cara yang berbeza,bukan “aku cinta padamu”, tapi berselindung ayat selain kata cinta itu.
Jika kamu menyambut hari tahun dan kamu tidak mengundangnya ke majlis yang kamu adakan, setidak-tidaknya dia akan menelefon untuk mengucapkan selamat atau mengirim sms.
Orang yang mencintai kamu akan selalu mengingat setiap kejadian yang dia lalui bersama kamu, bahkan mungkin kejadian yang kamu sendiri sudah melupakannya, kerana saat itu ialah sesuatu yang berharga untuknya.dan saat itu, matanya pasti berkaca. Kerana saat bersamamu itu tidak bisa berulang selalu.
Orang yang mencintai kamu selalu mengingati setiap kata-kata yang kamu ucapkan, bahkan mungkin kata-kata yang kamu sendiri lupa pernah mengungkapkannya. Kerana dia menyematkan kata-kata mu di hatinya,berapa banyak kata-kata penuh harapan yang kau tuturkan padanya, dan akhirnya kau musnahkan? Pasti kau lupa, tetapi bukan orang yang mencintai kamu.
Orang yang mencintai kamu akan belajar menggemari lagu-lagu kegemaran kamu, bahkan mungkin meminjam cd milik kamu, kerana dia ingin tahu apa kegemaran kamu - kesukaan kamu kesukaannya juga, walaupun sukar meminati kesukaan kamu, tapi akhirnya da berjaya.

Kalau kali terakhir kalian bertemu kamu mungkin sedang selesema, atau batuk-batuk, dia akan sentiasa mengirim sms atau menelefon untuk bertanya keadaan kamu - kerana dia bimbangkan tentang kamu, peduli tentang kamu.
Jika kamu mengatakan akan menghadapi ujian, dia akan tanyakan bila ujian itu berlangsung, dan saat harinya tiba dia
Akan mengirimkan sms ‘good luck’ untuk memberi semangat kepada kamu.
Orang yang mencintai kamu akan memberikan suatu barang miliknya yang mungkin buat kamu itu ialah sesuatu yang biasa, tetapi baginya barang itu sangat istimewa.
Orang yang mencintai kamu akan terdiam sesaat, ketika sedang bercakap di telefon dengan kamu, sehingga kamu menjadi bingung. Sebenarnya saat itu dia merasa sangat gugup kerana kamu telah menggegarkan dunianya.
Orang yang mencintai kamu selalu ingin berada di dekat kamu dan ingin menghabiskan hari-harinya hanya dengan kamu.
Jika suatu saat kamu harus pindah ke daerah lain, dia akan sentiasa memberikan nasihat agar kamu waspada dengan persekitaran yang boleh membawa pengaruh buruk kepada kamu. Dan jauh dihatinya dia benar-benar takut kehilangan kamu, pernah dengar ‘jauh dimata, jauh dihati?’
Orang yang mencintai kamu bertindak lebih seperti saudara daripada seperti seorang kekasih.
Orang yang mencintai kamu sering melakukan hal-hal yang sengal seperti menelefon kamu 100 kali dalam masa sehari. Atau mengejutkan kamu di tengah malam dengan mengirim sms. Sebenarnya ketika itu dia sedang memikirkan kamu.
Orang yang mencintai kamu kadang-kadang merindukan kamu dan melakukan hal-hal yang membuat kamu pening kepala. Namun ketika kamu mengatakan tindakannya itu membuat kamu terganggu dia akan minta maaf dan tak akan melakukannya lagi.
Jika kamu memintanya untuk mengajarimu sesuatu maka ia akan dgn sabar walaupun kamu mungkin orang yang terbodoh di dunia!. Bahkan dia begitu gembira kerana dapat membantu kamu. Dia tidak pernah mengelak dari menunaikan permintaan kamu walau sesukar mana permintaan mu.
Kalau kamu melihat handphone-nya maka nama kamu akan menghiasi sebahagian besar inbox-nya.
Dia masih menyimpan sms-sms dari kamu walaupun ia kamu kirim berbulan-bulan atau bertahun-tahun yang lalu. Dia juga menyimpan surat-surat kamu di tempat khas dan segala pemberian kamu menjadi benda-benda berharga buatnya.
 Dan jika kamu cuba menjauhkan diri daripadanya atau memberi reaksi menolaknya, dia akan menyedarinya dan menghilang dari kehidupan kamu, walaupun hal itu membunuh hatinya.
Jika suatu saat kamu merindukannya dan ingin memberinya kesempatan dia akan ada menunggu kamu kerana sebenarnya dia tak pernah mencari orang lain. Dia sentiasa menunggu kamu.
Orang yang begitu mencintaimu, tidak pernah memaksa kamu memberinya sebab dan alasan, walaupun hatinya meronta ingin mengetahui, kerana dia tidak mahu kamu terbeban dengan karenahnya. Saat kau pinta dia berlalu, dia pergi tanpa menyalahkan kamu, kerana dia benar-benar mengerti apa itu cinta.
[ pernahkah ada orang yang berbuat seperti di atas kepada kamu? Jika ada, jangan pernah mensia-siakan orang tersebut… kamu akan menyesal melakukannya..! ]

si Gadis Yg Mencari Hala Tuju

Kaifa haluk ya blog ku..huuu..e’eh lpe lak nak bg salam..assalamualaikum w.b.t.setelah sekian lme ak sibuk dgn study n hidup aku  baru sekarang aku berpeluang utk  update blog yg sekian lme ak x update..kali ni aku nk cerita tentang seorang gadis yg hilang arah tuju!!
mcm base hidup gadis ni kadang2 hepy kadang2 tak..lately ni dia ase hidup die serabut sangat..ntah kenapa pon die sndri  x pasti.yg pastinya banyak yg blaku dlm masa terdekat ni..mcm2 perasaan si gadis tu ase ....rasa dikhianati kwn baik sndri..rase ditipu oleh org yg penah die syg dulu,ase sakit kerana die mngambil kputusan utk meninggalkan dan melepaskan seseorang yg telah die syg..terasa sesak sangat idup si gadis ni..sampaikan kdg2 dia ase mcm da x kenal dirinya sape..kegembiraannya lenyap sekelip mata..hari-hari yg dia lalui terasa kosong..rumah bkn lah tmpat yg mngembirakan utk si gadis..kolej pun mcm tu.dgn kwn2, kegembiraan si gadis hnya sekejap je..bila dia sorang2 blek..dia terasa sunyi n kosong..si gadis seolah2 tercari2 balik kemana hala tuju hidup dia yg sebenarnya..ape matlamatnya..ape pendirian nya..dia mcm ne org nye..si gadis  da lupe..dia  mcm da x knl dirinya sendiri..dia ase pelik sangat..si gadis mrase sunyi walaupun ramai org kat sekeliling dia..bile dia sorang2 yg die tahu hanya lah menangis2 dan menangis..kenapa die jd lemah mcm ni..bak kate kwn nya si fendy  “bkn ke ko ni seorang yg tetap ngan pendirian kau..mana pergi pendirian kau tu??mne pergi si gadis yg kuat smangat tu,” si gadis hanya mampu diam je..dlm hatinya bertanya sendiri..mana perginya?? Kenapa bila diduga die jd lemah??die jatuh!! die tersungkur!!  die rase jauh..die rasa jauh dgn mamanya..dia rasa jauh dgn roomatenya,kwn2nya.. maafkan aku!!!maafkan aku!!!rintih si gadis..
 “ Aku x tau kenapa aku jd mcm ni..sekelip mata aku jd hipokrit dgn dri sendiri..bibir ku senyum..tapi dalam hati ni sebak bepanjangan..dadaku trase penuh..aku masih mampu ketawa,aku masih mampu gembira..hebat!! kalau aku ni seorang pelakon..msti aku da dpt award!!hanya aku yg tau kekalutan dalam hati aku ni..aku Cuma insan biasa..fahamilah aku aku manusia biasa!!x de ape2 yg istimewa dalam hidup aku..aku bkn siapa2 dalam dunia ni atau dunia seseorang  mahupun dunia sesiapapun..i’m nothing!! I’m useless.loser,seorang yg telah terjatuh dlm perjalanannya..banyak tgn yg m’hulur utk membantuku bangun..tapi tgn yg dihulurkan tu terlampau jauh..x dapat aku gapai.. x kurang juga ada yg seakan mengejek dan mentertawakan kejatuhanku..yg mengacah m’hulurkan tgn dan mlepaskan setelah tgn tu cuba aku gapai..lalu aku terjatuh buat kali kedua dan lukanya lagi dalam berbanding luka yg pertama..”Rintih jiwa si gadis itu..
si gadis menangis dan terus menangis..smpailah hatinya menegur.. “wahai gadisku..tidakkah kau sedar bhawa kau bkn keseorangan dibumi ini..lupakah kau  pd penciptamu yg maha pengasih dan penyayang??lupakah engkau bahawa kau masih boleh mengadu pdnya..dan jika kau kasihkannya ,kasihmu itu akn sentiasa berbalas..lupakah engkau utk menceritakan rasa sedihmu itu pdnya??lupakah engkau utk memintanya sedikit ketenangan utk kau hadapi dunianya yg penuh cabaran ni??..bangunlah wahai gadis..bangun!!..gapai cinta yg esa..tangan mu akn sentiasa disambut  dan  ketahuilah dirimu sentiasa ditemani rahmatnya yg x terbanding..bangunlah gadisku!!”
Tersedar dari lamunannya..gadis itu tersenyum.. “pasti akn ada cerita gembira dlm ceritera hidupku..pasti derita ini x kan berpanjangan..pasti akn ada mentari yg menyinari kegelapan hidupku..tapi..sempatkah aku merasakan semua itu..aku yakin tuhanku tidak akn membiarkan aku kembali pdnya dgn perasaan yg terkilan,moga2 akn ada sinar bahagia di akhir2 sisa hidupku”
Akhirnya si gadis itu tersenyum dalam tangisnya..tapi senyumannya kali ini terisi bekalan semangat utk menghadapi hari2 nya yg sukar..semoga si gadis tabah menjalani hidupnya aamin..




Precious Moment

Salam..lme ak xjenguk blog kesayangan aku nie..bz sangat..keje2 smpai demam2 dbwatnye..komen yg penyelia bg kat aku..aku seorang yg bsungguh2 dan teliti dalam menjalankan kerja wow!!antara ktorang bertiga..komen aku agak bley bla gak r..spanjang praktikal kat mahkamah syariah wilayah persekutuan kuala lumpur ni..lagi berkobar2 smangat aku nk jd pngamal undang2..yelaa da sume ak nmpak depan mata..aku bkn nye nak jd peguam..tp aku lebih terarah nak jd pegawai sulh..ape tu??pegawai sulh ni kire mcm pendamai antara pihak2..kire mcm kaunseling gak r..cme bezanya ni bkenaan dgn keluarga islam..sulh ni bnyk jenis..bkn takat sulh suami isteri je..sulh antara anak ngn parents,menantu ngan mertua,abg ngan adik,pelanggan ngan penjual..mcm2 r..mendamaikan pihak2 yg bertelingkah.tempat 1st aku jejakkn kaki kat mahkamah tu ialah “ seksyen sulh” so, bleh agak kan knape ak nk jd pegawai sulh..ak x berminat nk jd hakim wanita ke3 malaysia atau yg ke seterusnya..sbb aku ni emosi..belum tentu ak bley berlaku adil dalam m’buat penghakiman..bkn nye ak x bercita2 tinggi..tp dalam bab ni agama perlu dpandang gak..agama yg 1st !!  jd hakim ni bkn nye kerje senang..kalau aku tersalah mcm ne..free2 je dpt saham neraka..bg aku jd hakim ni umpama sebelah kaki kat syurga n sbelah ag kat neraka..payah!!da  r skrg ni org dok piker duit jew..yg betul pun dputarnye..pesalah pun bleh jd org paling suci didunia tau..bg aku ckup r ak slamatkn keluarga2 saudara seislam aku..bermula dr dlm keluarga..stakat ni, tu je yg aku mampu buat..bkn nye ape aku kesian kat anak2 dorang,mak pak dorang pentingkan diri sndri..lpas cerai anak2 merempat ..x terbela..bnyak da cth dkat dpn mata aku nih..tmasuk lah keluarga terdekat aku..soo aku pasang azam kalau x bleh halang pun..kurangkanlah jmlah mak pak yg pntingkan diri ni..klau ase korang da goyang2 sblm kawen tu..x yah r teruskan..bnyak yg akan merana nanti..cbe2 laa dok diam2 pikirkan org len..jgn piker diri sendiri je..ni yg ak nk stat membebel ni..aku bengang!!ksian kat budak2 yg x berdosa tu..mcm2 hal..sebab tu laa aku nk bg nasihat kat org pmpuan ni cariklaa laki yg beriman..toksah pndang ghete(harta) je muka lawo2 tp prangei x semenggah watpe..bikin panas je..lelaki yg beriman ni..bila die suke dia akan sayangi..kalau die x ske die x kan sakiti..ni laa beza laki n pmpuan yg beriman dorang tau tanggung jawab..tp tu r kalau nk yg soleh korang kne r solehah..nk yg solehhah kn r jd soleh..attoyibbin li toyyibat..igt islam menerima korang ats dasar sape korang skrg..bkn sape korang sblmnye..asalkan korang bertaubat secara automatic seorang placur pd masa silamnye..jd solehah disisi allah taala..asalkan taubat nasuha..dr stu r keluarga yg bahagia blh terbina..ak tau ak ni bkn perfect sgt pun nk nasihat2 org..aku ni pmpuan tp x rupa pmpuan…bak kate munie.. “boyish” tp ak tau tanggung jwb ak sbgai seorang ank,hmba,pelajar..renung2kanlah ape yg aku bebelkan nie n selamat
 beramal..wink,wink,wink…
















Marahnye!!

Assalamualaikum..hmm da lama ak x update personal blog ak nih..ke bz an exam n membuat thesis membataskan mase utk ak wat hoby ak nih..slalunye bile ak ase pressure ak suke sgt lps kan kat blog..ak x kisah r same ada luahan ak nih di dengari  or  tidak..jnji ak dpt luah kan ape yg t’pendam kat ati aku nih..sbb ak ni bkn nye jenis ske lepaskan kat org lau ak pressure..ak ni type pemendam..n klu ak marah pon..ak akn diam je..tp..bkn nye ak wat x kisah eh..ak tnggu smpai thp sabar ak ni dah limit sgt..haaa time tu r baru letusan gunung berapi akn mletus dengan dasyat nye hahaha..tp,ak jarang wat camtu..thn ni baru sekali r..sbb ak pnah bce kt satu buku motivasi ni,die kate time mrh ni kite kne fikir rasional..kawal sebaik mngkin..sbb,buruk sbenar nye tu mke org tgh mrh ni..dgn kening bkerut,hidung kembang kempis..mcm beruk je..beruk pon ag ensem n vogue dr mke org mrh nih..sboleh2 nye ak nk jge ati org skeliling aku..actually sblm ni ak jenis yg agak baran r,tp sume tu berakhir mse ak form5..bile sikap ak tu buat ak ase serba salah smpai skrg kat adik aku si fitri..sebab t’lalu mrh sgt ngan die..ak tolak kepala die..n t’kena zink dkt ngan tmpat tu..bdarah2 bibir die..da jd mcm Angelina jolie..sian adik aku..sejak dr tu ak x pnh ag bila mrh,baling2 brg kat org..maki2..bile ak mrh..ak diam je..mmg diam btol2 r..org tnye r camne pon..x kan nye ak jwb..sbb klu ak bkak je mulut..org blh mnangis dgr kata2 aku..ak prlu mse 10 mnt utk ak diam…n cbe kwl emosi..after tu ak da bleh gelak2 balik..hak3..conclution kat sni..kite jgn skali2 kate x boleh!! Dlm diri kite..sifat marah tu blh dibuang..blh diubah..sme ade nak or x nak..tu je point nye..rsional sket..fikir lau kite mrh2 ape effect die..kat sni ak bg tips sket r yg bleh tlg korang kawal sikap mrh korang tu..
1)bile korang  ase bengang ngan some1 yg wat korang sakit ati..time tu cbe korang pikir kebaikan die..budi yg die taburkan..sdikit sbanyak akn kurang kn ase mrh korang tu..
2)klu time korang mrh tu korang b’diri,maka duduklah..dan tarik nafas dalam2..
3)klu time tu korang duduk..baring lah..yg penting ambik r wudu’ sbb wudu’ bleh tenangkan hati..
4)lastly..minum r air msk bnyk2..bia reda sket panas ka dada tu..igt,syaitan sntiasa m’hasut kite..





Tuesday, November 23, 2010

ksempurnaan

Ya Allah,jika aku bukan pemilik tulang rusuknya,jangan biarkan aku merindui kehadirannya,jangan biarkan aku melabuhkan hatiku di hatinya.kikislah pesona dari setiap pelusuk mataku,dan usirlah dia dari relung hatiku,gantilah damba kerinduan dan cinta yang bersemayam di dada ini,dengan kasih dari dan padaMu yang tulus dan murni.bantulah aku agar dapat mengasihinya hanya sebagai seorang sahabat. Amin..moga2 segala kekeliruan yang datang ni hilang..pergiku utk mencari ketenangan..berikanlah sedikit rahmatmu agar aku bisa mndapatkan nikmat ketenangan mu itu ya allah..jika engkau mahu menjemputku..setidak2nya aku mohon berilah kebahagian kepada ku walaupun seketika..agar aku merasa tenang..da x de sesiapa yg aku percaya dalam dunia ini melainkan mu ya allah..hanya kau tempat aku mengadu..sesungguhnya ku mengerti keperitan dan kesakitan yang ku alami adalah ujian drpd mu..ak redha dgn ape yg terjadi...aamin ya rabbal alamin...


entah kenapa aku rase nk sangat pergi jauh dr org2 yg aku knl n syg..ak nk pergi satu tmpt yg x de sape knl aku..dan ak bleh mndpt ktenangan disitu..x de sape yg akn mnyakiti aku..x de sape yg akn memperbodohkan aku..ak mampu mnjadi diriku sndri..ak akn knl siapa aku..sesungguhnya..dugaan allah pd aku saat ini agak berat utk aku pikul..hanya ak yg tau..walaupun prkara ni pnting..tp ak x snggup nk bg tau org2 sekeliling aku...ak sedih!! ase ilang smangat nk hidup..tp aku gagahkan juga...sbb ak tau allah sygkan aku..bilamana org yg paling hampir dgn aku ,mnyesali akn kewujudan aku..trase mcm hanya jasad aku je yg tgl..roh aku da mlayang2 ntah kmane..langkah terasa payah..ak hilang 1 tmpt berpaut..ak terjatuh!!ak da cuba nk jd seperti yg mereka mahu..aku da cuba!!tp ketahuilah ak bkn manusia sempurna..ak bnyak kekurangan..hinalah aku atas kelemahanku!!!hinalah aku!!gelakkan aku!!sesungguhnya kekuranganku itu umpama hiburan bg kamu!!hinggakan ak kehilangan org yg pling hmpir dgn ku..jasadnya masih dkt dgnku..tp hakikatnya..kami sudah jauh..walaupun pertalian itu kukuh..tapi ianya semakin jauh..dan menjauh..biarlah kata2 itu dianggap 1 kesilapan..tp hakikatnya..kata2 itu tlh mmbunuh jiwa aku..dan ak mati sebagai leya yg dikenalinya..maafkan aku!!!

Wednesday, November 10, 2010

semalam yg mnyakitkan


 semalam yg mnyakitkan..
tengah aku borak2 ngan mmber2 tetibe ak dpt tau mmber ak kne tngkap bedua2an dtempt sunyi..ak pnye laa gabra smpai mngigil tgn ni..xpress spantas kilat ak bsiap g sne..tp ape yg ak dpt..bile smpai sne..e'eh mcm x de ape2 blaku je..ak ni kne prank ke..kenapa die wat mke x bsalah??aku pnat2 dtg ni..x sihat lak tu..klas kul8 lak tu..dgn pnuh sabar ak suh die citer ape jd ni??"ak x wat ape2 leya juz pegang tgn n ltak kepala kat bahu die jew..."tsentap jap ak..x de wat pape??pgang tgn je??baring kat bahu??time tu ase mcm nak mlayang je tgn aku ni kat muke die..ko bodo ke ape tu namenye mukaddimah zina!!ko x blajar ke??kalau x blajar pon x kan bodo sangat smpai  dpt bezakan dosa ngan pahala!!! aku da pnat nasihat kn ko..ko main laki..x pe ak diamkan ag..juz nasihat..k fine ko x dgr..ak sabar ag..ko bg alasan ko x tau setia tu ape..xpe..ak sabar igt kn ko pasal 1 hri ti ko akn dpt pmbalasan..ko snyum je..tibe2 ko kne tngkap berdua2an ngan laki..hati mana x panas beb..ak da pnat nasihat ko..ak da meluat daa...sedangkan aku pnat2 dtg dkat ko..ko bleh wat mke x bsalah..ko ni x de maruah ke???x tau malu ke??ko bleh bela jantan tu..walaupun ak kwn ko..ko x de prasaan malu kat aku ke??maaf laa..ak mmg kecewa sgt ngan ko..aku x kan tegur ko selagi ko x berubah..mtk maaf sgt sbb ak terpakse ignore ko..ak nk ko jd pmpuan yg mulia yg tau harga diri..bkn nye mcm ne ko skrg..aku syg ko..yups mmg payah utk aku ignore ko..tp hati aku ni da kecewa sgt..meluat ngan ko..ak bkn nye baik sgt..tp tolong r dgr ape ak ckp ni..maruah seorang pmpuan tu sgt berharga..dan tlg jgn cemarkan maruah ko...skrg ak hanya mmpu tngok ko dri jauh je..dalam hati aku ni..syg sgt kat ko..tp utk baik2 ngan ko..mesra mcm dlu..mybe tak kot..ak msih x mampu..ak tau ko msti bce post ni..n ak tau ko da dpt jwpn knape ak ignore ko..jge r dri ko baik2..ak slalu doakan yg trbaik utk ko...

Thursday, October 14, 2010

10 tanda dia adalah jodohmu..


Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad, ayat 7)

Gunakan seluruh pancaindera

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?

Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.

1.Bersahaja

Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2.Senang bersama

Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3.Terima kita seadanya

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4.Sentiasa jujur

Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5.Percaya Mempercayai

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6.Senang Bekerjasama

Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7.Memahami diri kita

Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8.Tampilkan kelemahan

Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9.Kata hati

Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10.Solat Istikharah dan Tawakkal

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.
  p/s: sebarkan ilmu walau dengan satu ayat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Miss Nuffnang

There was an error in this gadget