rakan-rakan bloggers

Friday, October 9, 2009

kasih sayang vs penderhakaan


sedang aku kebosanan kerana tiada kerja di bhg pendakwaan..fikiranku melayang teringatkan satu peristiwa yg menyesakkan dada ku..sebagai seorang insan biasa,peristiwa itu membuat kan air mata wanita ku ini mengalir..ya allah dunia dah akhir zaman..


**********************************************************************
pada satu hari di bulan ramadhan yg mulia..40an..aku tersenyuaku baru je balik dari kampus,dgn langkah yg longlai(puasa la katakan)aku menuju ke gerai mama di bazar ramadhan yg berdekatan dgn rumah aku..sedang aku menanti pelanggan yg datang untuk membeli juadah..dtg seorang makcik yg dlm kiraan ku berusia 40 an..aku tersenyum melihat wajah keibuan nye dan senyuman lembut yg dihadiahkannye padaku..blm sempat makcik tu memilih juadahnye..tiba2 dtg seorang remaja dalam usia belasan tahun pada kiraan ku..mungkin 14 or 16 tahun umurnye..mencuit lengan makcik td..jelas kedengran di cuping telingaku..anak muda itu meminta duit kpd ibunye..

"mama bak 50 rgt"dlm hati aku..biadab sungguh budak nih,da la ckp kuat2 mcm mtk kat bank lak lagak dia..mamkcik tu pun jwb
"shah nak bwat ape smpai 50 rgt,mama x de dwet,mama blom gaji lg"dlm hatiku terbit rasa simpati melihat wajah sayu makcik tu.."kalau x nk bg tu ckp je la..eii bengang btol aku,kedekot nk mampos org tua ni"ya allah aku tersentak melihat kebiadapan budak tu..nak je aku sound..tp memikirkan ramai customer,aku diamkan je..aku melihat titisan air mata terbit di wajah ibu tu.."shah..jgn la mcm ni..malu laa dpn org ramai ni..betol mama x de duit.."sayu suara ibu
tu.."peduli ape aku org ramai tengok..fuck r mama kate x de duit..mcm shah x tau je duit berkepuk2 kat handbag mama tu kan,kalau mama x bg x pe..shah kwn ngan budak2 yg isap dadah tu..mama suka kan shah isap dadah.."ugut budak tu..."shah..jgn la mcm ni..mama mtk maaf ye..mama tau mama salah,nanti mama g bank,mama kuarkan duit ye..maafkan mama ye."ucap makcik tu bersama tangisan yg ditahan2,lalu ank itu pun berlalu dgn berpesan"mlm ti mama bg ea..mama tipu siapla..tngok ape yg shah buat ti.."astaghfirullah hal azim...mcm mana seorang ibu bleh merayu kpd anaknye...kenapa seorang anak yg kurang ajar,tidak diberi pengajaran yg sepatutnye..menitis air mata ku melihatkan tangisan mak cik tu.."dik bagi mak cik laksa 2,mtk maaf ye dik kecoh2 kat sni td..entah la dik makcik dah terlajak manje kan dia..da x tau nak ajar mcm mane..dia lah satu2 nye anak tunggal lelaki makcik.."

lalu not Rm 10 dihulurkan kpd ku..aku sempat mengerling ke beg duit makcik tu..tgl 10 rgt saja berbaki...smapinye hati ank die wat mcm tu..ank jenis ape la tu..moga2 ko akn dpt balasan yg stimpal dgn prangai dan perbuatan kau wahai anak..9 bulan ibu mengandungkan kau..bertahun2 dia menjaga kau,merawat kau..ini balasan yg kau bagi..kau malukan dia depan org ramai..seolah2 kaulah jagoan kerana berani menentang ibu kau..sesungguhnye balasan yg seksa akn menanti kau..bisik ku dlm hati..aku melihat makcik tu berlalu dgn perasaan yg sayu...

selama ni aku selalu memberontak dlm hati..kenapalah abah ngan mama selalu mengongkong aku,semua aku buat salah..sampaikan mereka menghantar ku ke maahad al islah..sekolah yg terletak di kawasan perdalaman yg hanya dikelilingi sawah padi..saat tu aku rasakan mama ngan abah x adil..aku dpt tawaran ke sekolah yg bagus..kenapa abah ngan mama tolak...aku teringat saat surat tawaran ke sekolah puteri wilayah dan SMAKL yg aku terima sewaktu aku baru nak melangkahkan kaki ke sekolah menengah ditolak oleh mama ngan abah..dan aku ditempatkan di sebuah ssekolah yg agak daif fasilitinye...betapa aku memberontak dan menggagalkan beberapa subjek aku..begitu kecewa mama ngan abah mase tu..baru sekarang aku sedar..tanpa semua tu..aku akn jd seorang yg demanding..seorang yg kurang ajar..dan aku tak mungkin akn jd seorang islamic student seperti sekarang..ya allah bersyukurnye aku...terima kasih ya allah...terima kasih mama n abah..kau x salah mendidik ku dgn ketegasan ku..aku mula terfikir dgn kata2 org dahulu..sygkan anak,tangan2kan...btol lah ape yg org2 dlu katakan..didik lah anak dgn cara yg tegas,tp penuh berhikmah..jadikanlah rasulullah sebagai model ikutan..sesungguhnye islam itu mudah dan indah...



leya farikha
4.53,bahagian pentadbiran pndakwaan JAWI

2 comments:

munirah azmi said...

kalaw aku..., aku penyepak ja budak cm uu. tapi tu la kan.. betul macam ustaz ikmal cakap.., mak ayah ni ambik risiko. dorang x taw anak yang dorang lahirkan tu akan jadi anak yg soleh or tak. kalaw taw.., baik picit je hidung masa kecik.. mati tros

leya farikha... said...

tu laa pasal..parents skarang ni terlalu ambik mudah dlm mendidik anak..terlalu syg n manjekan ank2 tu..lastly..kasih syg yg terlampau tu yg memusnahkan anak dorang..na'uzubillah min zalik..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Miss Nuffnang

There was an error in this gadget